14 May 2006

Jeg overlevede

Jeg er godt igang med hætteslaget. Forlængede mønsteret med 5 cm og lagde ca. 1 cm til hovedåbningen. Skal måske lige have klippet en anelse af kilen midtpå.

Picture1Jeg havde et mindre problem jeg gik rundt om i flere dage; det gik op for mig at jeg havde glemt at mønsterdelen i papir til de to kiler kun var halv og altså skulle fordobles mod fold. Jeg havde farvet lige nok stof, og nu så det ud til at der ikke var nok. Pokkers, pokkers. Efter en del diskussion med stoffet lykkedes det mig dog at få plads til det hele; jeg sank en klump og begyndte at klippe i det dyre stof.
Men så er der også kun meget små stumper tilbage:

Picture 2 Jeg havde jo planer om at helfore den, men da jeg prøvede den med alle nålene i, gik det op for mig at netop elasticiteten i ulden er væsentlig her: Det gør at hætten kan sidde tæt til hovedet omkring ansigtet, fordi den kan strække sig, så man kan få den af og på. Det ville jo ikke kunne lade sig gøre hvis der var pelsfor, så jeg kanter hætteslaget med pelsen i stedet.

Er næsten færdig med at sy andensømmen på særken. Der skal faktisk bare sys belægning på i halsåbningen, og trimmes og lægges op ved hænder og underkant. Da både min søster og jeg skal kunne passe den, må jeg klippe så den passer mig, men lægge op så den passer hende. Så kan jeg lægge den ned igen bagefter.

Jeg elsker at sy, men jeg elsker ikke at regne ud hvordan mønstrene skal se ud og hvordan der skal klippes. Jeg tror jeg vil tage en ordentlig tørn i dag med at få udregnet og klippet nogle af de andre ting (selekjole, kjole, kjortel...osv.) jeg skal have lavet inden sommer. Så er det overstået og jeg kan koncentrere mig om at sy dem.

In English:
Well on my way with the hooded cape (picture1). I made a few minor changes to the pattern. I stalled for at few days, when I remembered that the gusset pattern piece I had only was half. I had only dyed just enough of the fabric and now that was probably to little. But after a heated discussion with the fabric I managed to fit all the pieces in, and cut the pricey fabric.
All thats left is tiny pieces (picture2).
I planned to line it with fur, but when I tried it on, I realised that the elasticity of the woll is an important part of the hood: It allows the hood to fit closely around the head, because it will stretch so you can get it on and off. That wouldn't be possible with a fur lining, so I will use the fur as trimming instead.

Almost finished with the shift for my little sister, basically just need to take it up. I'll have to make it my lengths, but take it up so I will fit her. Then I can change it later to fit me.

I love to sew, but I don't love to work out how the patterns should be, and how to fit the pattern pieces on the fabric. I think I'll better get it over with, so today I will make and cut the pattern piece for some of the other things I need to make before summer (apron dress, dress, kyrtle...aso.). Then I can concentrate on the sewing.

No comments: