14 February 2007

En masse plantefarvet garn/ Lots of plant dyed yarn

Siden jeg, som alle andre lige nu, er syg og KEDER! mig, tænkte jeg at jeg ville tage nogle billeder af plantefarvet garn, jeg har, som jeg endnu ikke har postet billeder af her. Garnet af guteuld er fra gutefårene på mit arbejde. Resten er af mange forskellige typer, alt 100% uld.

Guteuld, ufarvet (picture1)
Gutevædder-uld, ufarvet (picture2)
Guteuld, div. gule plantefarver: rejnfang, røllike, birkeblade, padderok, hasselnøddeblade osv. (picture3)
Ass. uld, div. gule plantefarver, (picture4):
Ass. uld, indigo på gule plantefarver (picture5):
Guteuld, indigo på gule plantefarver (picture6):
Indigo, de to øverste er guteuld, de to nederste gutevædder-uld (picture7):
Ass. uld, fra venstre: Svamp (kan ikke huske hvilken), fyrsvamp, bregne på gråt garn, bregne på hvidt garn (picture8):
Et meget tyndt garn, muligvis merino. Fra venstre: Lyserødt: Krap (kort tid i farvebad), Pink: krap (længere tid i farvebad...), Violet: indigo og krap, Blå: indigo - samt et par ufarvede nøgler (picture9)
In English:
Since I, as everybody else right now, is ill, and BORED!, I thought I would take and post some pictures of some plant dyed yarn, I never got around posting here.
The yarn of gute wool is from the gute sheep from my work place. The rest is bits and pieces of many types of wool, all 100% wool.

Picture1: Undyed, gute wool
Picture2: Undyed, gute ram wool
Picture3: Yellow plant dyes (in random order): Tansy, milfoil/yarrow, birch leaves, horsetail, hazelnut leaves aso. , gute wool
Picture4: As above, assorted wool
Picture5: Yellow plant dyes and indigo, assorted wool
Picture6: Yellow plant dyes and indigo, gute wool
Picture7: Indigo, upper two: gute wool, lower two: gute ram wool
Picture8: From left: Fungus (can't remember which one), tinder fungus (Fomes fomentarius), fern on grey yarn, and fern on white yarn.
Picture9: Possibly merino wool. From the left: Light pink: madder (short dye period), Pink: madder (longer dye period....), violet: indigo and madder, blue: indigo - plus undyed skeins.

1 comment:

Nina said...

your colour range is absolutely beautiful! It's inspiring..