15 March 2007

Indigofarvningshæfte/Booklet on indigo dyeing

På lørdag får jeg et par veninder på besøg, og lærer dem at farve med indigo. Jeg tror det bliver sjovt, og jeg glæder mig til at lære fra mig.
Jeg har tidligere lavet et lille hæfte om teknikken til en af mine kolleger, som jeg også har kopieret til dem.
Der gik sport i at gøre det så omfattende og grundigt som muligt, så det er:

* Gennemarbejdet indhold (opskrift, grundige forklaringer, en masse tips og mange detaljer om indigofarvning), som jeg har brugt aaalt for lang tid på, tid som kunne været blevet brugt på fornuftige ting som opvask og at fjerne mos mellem fliserne....eller noget...

* Nogle flotte farvebilleder til at illustrere hvad jeg forklarer

* Laminering af alle sider, så de ikke bliver våde eller ødelagt af kemikalerne (har irriteret mig meget, jeg har førhen har løst ved at komme bogen/kopien i en plasticlomme, men dette er mere langtidsholdbart og man kan bladre mellem siderne) og

* Spiralryg så man nemt kan lade hæftet ligge slået op på en side uden at siderne folder tilbage. Det holder også længere når siderne ikke bliver foldet og huller med hulmaskine ikke slidt.


Sådan ser forsiden ud, det ser da helt professionelt ud ikk' ;) :


In English:
I am having som friends over this saturday, I am going to teach them how to dye with indigo. I am looking forward to having them over, and to teach.
I have made a booklet om dyeing with indigo on wool, and went a little crazy trying to make it as good as possible, so it has:
- a content with at lot of details, that I have spent way to much time making time, that could have been spent better washing the dishes or removing moss between the terrace tiles...or something....
- good pictures in colours
- laminating of all pages, so they wont get wet or destryed by the chemicals (has annoyed me for a long time, and I have solved it by putting the book/copy in a ....ehhhh "plastic pocket"...?, but this is more durable and you can turn the pages).
- spiral back, so the pages wont flip back, is also more durable than most other solutions.

Picture: The front page.

1 comment:

Louise said...

Kære saga
Er virkelig glad for at have stødt på din hjemmeside på internettet. Hvor er der mange dejlige billeder og projekter. Du er virkelig god til det med plantefarvning. Jeg vil derfor gerne høre om man måske kunne få lov at købe dit meget fine hæfte med indigofarvning? Og ligeledes om du holder kurser for andre end dine veninder? :0)

Mange hilsner Louise Schelde (middelalderkvinde fra Århus)