10 March 2007

Plantefarver med posten/Plant dye in the mail

Jubii, så er der ankommet plantefarvningsmateriale fra CAN i Tyskland. Jeg glæder mig supermeget til at komme igang med at farve igen, det er ved at være vejr til det (min gruekedel står udendørs så jeg har kun farvet lidt på komfuret i en gryde).
For det første har jeg fået krap, og det ser ud til at være en god kvalitet (picture1):
Desuden tørrede birkeblade, min favorit til at farve gult (picture2):
De fleste planter farver gult, og jeg hygger mig da med at samle og farve med forskellige planter, bare for at afprøve dem, men bortset fra nogle få planter der giver smukke lysegrøngule farver eller specielle gule, ser jeg ikke nogen grund til at farve gult med mange forskellig planter. Derfor bruger jeg som regel birk som giver en klar gul og indeholder meget(!) farve.

In English:

Yiiii! My plant dyeing material from CAN in Germany has arrived. I'm looking so much forward to starting dyeing for real again, it will sooon be warm enough (my copper is outside so I have only been dyeing a little on the oven in a pot). I got madder, and it seems to be of a good quality (picture1)
- and dried birch leaves, my favourite for dyeing yellow (picture2). Most plants dye yellow, and I do have a good time collecting and dyeing with different plants, just to try them, but except for at few plants that dyes beautiful light green-yellows or special yellows, I don't see any reason for dueing yellow with many different plants. Therefore I usually use birch leaves, that gives a clear yellow, and contains a lot(!) of dye.

No comments: