07 May 2007

Ellekoglegarn og blide/Alder Cone Yarn and Trebuchet

Endelig tilbage i æteren, på en ny og større computer. Hvad er der så sket siden sidst - der er relevant for denne blog?
Jeg har plantet krukker til (og planterne gror faktisk) (picture1): Jeg har været på Middelaldercentret i Nykøbing F., hvor de blandt andet havde en MEGET stor blide. Imponerende (picture2):
De havde også en plantefarver, der var igang med at farve med ellekogler. Jeg har i nogen tid gerne selv ville prøve det, så jeg pumpede hende for information, og skal snart ud a plukke koglerne, da det er det rette tidspunkt på året at gøre det. Ellekogler i kobbergryde (øverst) og i jerngryde (nederst). I en ikke-reagerende gryde skulle farven blive honningbrun, altså som den i kobbergryde, men mere brunlig. Farveren sagde også at farven ville blive mere gylden med flere omgange farvning. (picture3):

Jeg har også været til min lillesøsters konfirmation. Jeg gave hende bogen "the Bayeux Tapestry" af David Wilson. Den har de største og bedste billeder ( i farver) af hele tapetet af alle de bøger der er på markedet, den er ganske enkelt den bedste på området. Billederne er faktisk så store at man kan se de enkelte sting (så jeg købte også et eksemplar til mig selv :) ).
Min lillesøster har for nylig sluttet sig til mig som viking, og er en dygtig brodøse. Hun har mest lavet korssting, men jeg er sikker på at så snart hun har lært stingene fra tapetet, vil hun vise sig at have talent for dette også.

Og så har jeg bejdset og bejdset og bejdset mængder af garn og stof....

In English:
Finally back, and with at newer and bigger computer. What has happened since last time - of relevance to this blog?
Picture1: I have planted seed (and the plants grow!)
Picture2: I have been at the Medieval Centre in Nykøbing Falster, and they had a BIG trebuchet.
Picture3: And they had a plant dyer, that was in the middle of dyeing eith alder cones. I have been wanting to try that myself so I pumped her for information, and will soon be heading out to pick the cones (since now is the rigth time of the year to do it).

I have also been to my little sisters confirmation. I gave her a copy of "The Bayeux Tapestry" of David Wilson. It is the book with the biggest and best photos of the tapestry, simply the best on the market (so I also bought one for myself:) ).
She has recently joined me a viking re-enacter and is an enthusiastic and skilled embroiderer. She has mainly done cross-stitching, but I think, that as soon as she has learned to embroider with the stitches and in the style of the tapestry, she will prove herself talented at that too.

And I have mordanted, and mordanted, and mordanted loads of yarn and fabric....

1 comment:

Biby Cletus said...

Nice post, its a really cool blog that you have here, keep up the good work, will be back.

Warm Regards

Biby Cletus - Blog