22 May 2010

Det der sprog er en svær en

R pludrer løs, en del af det er forståeligt, og hold op hvor giver det anledning til mange grin

Han er begyndt at sige "døtiiii" (dygtig) hver gang han samler/klarer/fikser et eller andet (det er mest dp, der bruger 'dygtig' altså....). 
Det der fik mig til at falde om af grin er, at han er begyndt at gøre det samme med mig. Altså hvis jeg har hjulpet ham med at samle noget. Eller som i eftermiddags, hvor jeg flyttede og gensamlede gulvpuslespillet, så fik jeg lige et "døtiii" for hver brik, jeg samlede igen. Jeg var fuldstændig grædefærdig af grin!  Tak sønnike, jeg er også meget stolt over at ku' sæl'.

Mange ord minder en del om hinanden, det kan være svært. 
- R har opdaget negle, og spurge: "a det?" (hvad er det?) og duttede til mine tånegle.
- Jeg sagde "negl" og pegede både på mine og hans negle. 
- Så kiggede han helt forvirret på mig og sagde: "Nej?"
- Jeg prøvede at være tydeligere: "Neegllllllle" (og indtil flere gentagelser).
- "Nej?" Og så rystede han på hovedet og lavede den der ryste-hånd bevægelse, der betyder, at man ikke må røre ved tingen.
Så gav jeg altså op for denne gang.... Sådanne subtile lydforskelle må vi tage senere.

Nå ja, og så er absolut ALT med hjul en trada (traktor). 



R er jo vild og gal med alt med en motor (ligger sådan noget i generne?), og nu har han fundet ud af at vi har sådan en sej motorting inde i huset, læs: støvsugeren
Så hvis han kan se/nå den, skal den startes 20 gange om dagen, han har selv fundet ud af hvordan, og vil have mig til at trække den rundt. 
Så sidder han ellers og skriger af grin og siger "nøn-nøn". Vi har meget rene gulve lige i øjeblikket......

Vi var i Tarupcentret den anden dag, og det lokale gokart-center fiskede efter medlemmer (altså konkurrencegokarter, ikke sådan nogle polterabend-slags). R blev fuldstændig blød i knæene og fik julelys i øjnene, da han så dem. 

"Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih " lød det, og så skulle han bare ned og pille og sidde i den og sige "nøn-nøn". Han ville ikke op af den igen og sad bare og så lykkelig ud. Årets oplevelse)

No comments: