27 August 2010

Endelig mjød

Jeg har lavet mjød! Det er lige så jeg jubler!!!
Jeg plejede at sætte nye over med 3-6 måneders mellemrum, men da R blev født, gik alt i stå. Så det er virkelig en følelse af at være tilbage, alive and kicking, at have fået sat den over. Tadaaaah!

Det er bare en grundmjød, altså honning, vand og gær. Jeg planlægger at dele den op i 5 liters-balloner, efter gæringen er overstået, og så eksperimentere med nye smagstilsætninger.

Og så synes jeg altså at flere mennesker burde lave mjød, det er så ufattelig nemt. Kan man bage et brød og koge kartofler, så kan man også lave mjød! Og det smager deeeejligt, så der er ingen undskyldning for ikke at gå igang ;).

Måske jeg i virkeligheden skulle lave en mjødbrygnings-vejledning, hm............... (- eller tutorial som det jo hedder på godt dansk nu om dage, tsk tsk. Venlig hilsen min indre mormor).

2 comments:

Miv said...

Århh, det ser spændende ud!
Jeg havde glæden af at smage hjemmebrygget Mjød til en klassefest Reunion sidste sommer! Specielt, men bestemt ikke noget jeg vil afvise.
Og nu er jeg nød til at spørge dig - er der lidt "viking" over dig? Sådan på fritidsplan? Eller er det bare fordi du KAN, at du laver det?

Rigtig god weekend :)

Saga said...

Jeps, jeg er "viking" dvs. historisk formidler på vikingemarkeder.

Hvis du tjekker links'ne til venstre (scroll ned til den overskrift der hedder 'Historisk Formidling') er der masser om det.

Jeg har bare ikke haft særlig meget tid eller energi til det, siden R blev født. Men til næste sommer er jeg på banen igen!