04 August 2010

Nydningen...Ahhhhhhh

Jeg har endelig fundet en stak overskud frem, og det skulle udnyttes max.

Først og fremmest lækker og gennemtænkt aftensmad i stedet for bare at knokle noget sammen så hurtigt som muligt. Det betyder meget for mig at lave både lækker, varieret og sund mad, og det er superfedt at have overskuddet til det nu :D.
Her er et par retter, jeg har lavet den sidste uges tid:

Broccoli- og skinketærte
En portion mørdej i bunden, forbagt.
Ovenpå lægges:
- 250 g broccoli, kogt i 3-4 min og dryppet af,
- 250 g skinketern af kogt hamburgerryg og
- en håndfuld foråorsløg i tynde skiver. Salt og peber på.
2 dl fløde (piske-, kaffe- eller 9%) og 3 æg piskes sammen og 1 spsk maizena røres i. 100 g revet ost i. Hældes over broccoli og skinke.

Bages i ovnen ved 175 C i ca. 50 min. eller til den er færdig.

Laksespid:
Spid lagt i blød i en halv times tid først. Laks i ret tynde fileter sættes på spid sammen med f.eks. peberfrugt, cherrytomater o.lign. Kviste af timian stikkes i. En smule limesaft presses over fisken. Bages over en rist (fad under) på grillen eller i ovnen på grill-indstilling - i ca. 5 min. på hver side.
Blev spist med fuldkornspasta og en hvid fiskesovs til.


En lækker søndagsmorgenmad er det også blevet til, med hele moletjavsen og mormors hjemmelavede jordbærmarmelade. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har gjort det, det har bare været et spørgsmål om at få kastet noget ind, så man ikke besvimede af sult.
Det var et superhyggeligt, og meget velsmagende, morgenmadsbord :).

Og efter hyggen et krævende, men meget tilfredstillende projekt: Der er blevet ryddet ud, smidt ud, givet væk og generelt bare sørget for, at vi har færre TING (mangler bare lige at Danmission afhenter det sidste). Det har virkelig lettet mentalt at have fået færre ejendele :D.
Og en herlig sidegevinst er, at det er meget nemmere at komme til at gøre rent, så jeg fik bagefter gjort rent på forårs-rengøringsmåden: vaske gulve på hænder og knæ, rengøre fodpaneler og nedenunder fryseren og den slags.

Nu mangler vi bare nogle møbler fra alles ven, IKEA: Et par nye borde til erstatning for de gamle genbrugsfund og noget smart opbevaring til L og R. Uh, jeg glæder mig som et lille barn til at få dem!
Der kommer nok et par billeder, når jeg er helt færdig med projektet.

No comments: