06 December 2010

Kunsten at slagte en sweater - vupti, sweaterkjole

 Jeg havde gjort et scoop i den lokale genbrug: En megalækker herresweater i str. xxl og i 80% lammeuld. Nøj, den var bare så lækker og varm og så kostede den kun 45 kr.

Men tror I at kæresten ville ha' den? Næ, den "var ikke hans stil". Nå men så laver jeg da bare noget til mig selv i stedet, en af de der sweaterkjoler.

Som sagt, så gjort. Først tog jeg den på med vrangen udad, og satte nåle i, så den kom til at sidde pænt og "slimline".
Af med den og klippe det ekstra stof af.

Jeg klippede også ærmerne i den rette længde (minus manchetlængde, når manchetterne er foldet om, altså ca. 4 cm kortere end de skulle være) og klippede manchetterne af til at sy på senere igen.

Først klippede jeg den ene side efter nålene:

...og så foldede jeg sweateren sammen og klippede efter den første side, så det blev ens i begge sider:


Her uden afklippene:

Så syede jeg siderne sammen med min symaskines overlocksøm.

Derefter tog jeg manchetten og vendte den på VRANGEN.
Tog sweateren, som var vendt på RETTEN.
Trak manchetten udenpå ærmet, så de lå ret mod ret, men ovenpå hinanden, sådan her:

Så syede jeg manchetten på med en overlocksøm, så blev begge sider også lige zigzagget samtidigt.
Nu var manchetten syet på, uden at man har en irriterende sammensyningskant ved håndleddet. Overlocksømmen kan ses udvendigt, men det er derfor at man lavede ærmet lidt for langt. Så kunne jeg nemlig lige folde manchetten tilbage til at skjule overlocksømmen.

Hvis man ønsker at lave manchetterne uden ombuk skal de sys sammen med sweateren ret mod ret.

Her er så resultatet:

Jeg kunne godt have lavet kjolen med 3/4 ærmer og med dybere udskæring, altså mere seksi - jeg overvejede det, men mit primære mål var, at den skulle bibeholde det allerbedste ved sweateren og være dejlig varm, så...

2 comments:

Miv said...

Luv it <3

Knus!

Vanda said...

Lækker lækker..må i genbrugswen og kigge herrestrik :-)