13 February 2011

Rum med mange funktioner

Hermed på opfordring billeder af vores stue/fællesrum. Det er ikke særlig fancy, men jeg synes at jeg har fået mange funktioner passet ind, uden at her virker klemt, og det er nemt at komme rundt og komme til tingene
Møblerne er IKEA, Jysk og en masse genbrug, og computere og TV så gamle, at det er pinligt at fotografere dem....;)

Overordnet holder jeg de forskellige zoner i forskellige farver træ.
- Computer-, bog- og hobyhjørne er i mørkt træ.
- "Stue" (rumdeleren, sofabord, tv-bord) er i lyst træ
- Spisehjørne er i mellembrune nuancer træ
- Roars møbler er hvide.
Det er ikke noget man rigtig lægger mærke til, men det afgrænser visuelt.

Så, rummet er ca. 25 kvm og indeholder:

Bogreoler og kærestens computerbord
I reolen til højre er der skønlitteratur og studielitteratur. I den til højre er det kogebøger og diverse faglitteratur.
Ovenpå reolerne er der plastkasser med garn, stablet op til loftet og min garnvinde.


SpisehjørneBordet har to udtræksplader, så der kan sidde 6 personer omkring det, når de begge er trukket ud.
Jeg er ret glad for det lille "skuffedarium" på bordet, hvor smådimser, kvitteringer, mobilopladere osv. er i.


TV/Legehjørne
Svigerfarmors gamle billedrørsTV, der af og til mister farven eller lyden, men hey, det var gratis. Jeg drømmer om en fladskærm. Det vil også give mere gulvplads.
Hylderne på siderne af TVet bliver også brugt til legetøj.

Og noget af R legehjørne. I princippet skal der ikke være noget legetøj, når han ikke er der, men det er ikke altid at jeg gider slæbe det tilbage på hans værelse ved dagens slutning. Så er det rart at man kan begrænse det til der hvor gulvpuslespillet er, så føles det ryddeligt alligevel.

De små billeder er en visuel markør på, at dette også er Rs hjem, han skal ikke føle, at han er på "tålt ophold" i stuen.


Rs legehjørne
Gulvpuslespillet afgrænser legehjørnet ud mod rummet og er rart at sidde på. Den lille slagbænk afgrænser mod sofahjørnet.
På denne måde får jeg også brugt den plads ved/under vinduet, som ellers ikke rigtig kunne bruges til noget.


Fra legehjørne til sofahjørne.

Sofahjørne
Lige plads til et par kasser mellem væggen til højre og sofaen.
Sofabordet er en badeværelsesbænk fra IKEA. Den passede lige i størrelsen, og det er godt, at der er en ekstra hylde nederst.

Mit hobbyhjørne
Hobbyhjørnet fgrænses fra sofahjørnet af en halvhøj rumdeler. Det gør også at jeg ikke føler mig lukket inde, når jeg sidder derinde og er kreativ. En kommode står vinkelret på rumdeleren, der var lige plads til den.

Der er reoler hele vejen langs den bagerste væg. Der er tusindvis af hobbyting, garn, bøger, maling osv. osv. osv.
De kunne nemt komme til at virke meget voldsomt visuelt med alle de ting, der er i, men gardinet giver et mere roligt indtryk.

Reolerne og bogreolen til venstre i billedet er placeret der et mellemrum imellem dem på ca. 7 cm. Der har jeg nemlig mit strygebræt.

For enden af bogreolen til venstre står et lille sengebord, som jeg ikke kunne bære at skilles fra, selvom der ikke er plads til det i soveværelset. Det er bare SÅ retro-fedt :). Men jeg skal nok finde noget, der kan have fast plads der, opbevaringsplads kan man ladrig have for meget af!


Inde i hobbyhjørnet

Et skrivebord på hjul. Så kan jeg nemt flytte det, og komme til rummene i rumdeleren. Der har jeg alt muligt kontor-grej.
Computer og symaskine står på bordet. Jeg har hede drømme om en bærbar, suk.

Bag ved bordet, mod væggen har jeg en reol i halv højde. Der har jeg alt mit stof. Ovenpå to små "reoler" fra Harald Nyborg til alle de tusind smådimser, man har som syerske og generelt i et hjem. De er simpelthen uundværlige!
Ovenover har jeg en hylde, hvor min gamle symaskine er udstillet. Jeg synes at den er så sød, så jeg kunne ikke nænne at skilles fra den.

For enden af bordet ved kommoden er der lige plads til min strikkekurv. Så står den også i vejen for at R går og slukker computeren hele tiden.

Og så er vi tilbage, hvor vi startede:).

1 comment:

Liv said...

Tak for inspiration til udnyttelse af stuen :)