10 May 2011

Der er en dreng indeni min baby

Mig: Synger et par godnatsange og siger godnat.
R: "Mor lidt synge".
Mig: "Mor har sunget, du skal sove nu".
R: "Mor éen synge" 
Mig:........... 

Han fik en sang mere. Jeg er vild med at han argumenterer i en alder af 2 år og 3 mdr. 
(Og det er altså sjovt at høre sig selv i sit barn. Vi bruger tit den med "Kun én" (klat tandpasta, portion rosiner, smørklat), eller "kun én mere" (gyngetur, bog, afsnit af postmand per)).

Det er bare så skægt, men også overraskende at han er begyndt at gøre det allerede, udtrykke sin vilje/ønsker/behov. 
Altså hans sprog har hele tiden (det sidste års tid) været til, at han kunne sige det, men det har mere været at han ønskede guleroden, når han så den, bare satte ord på sine lyster.

Men det er som om det nu er gået op for ham, at han kan påvirke, hvad der sker med ham, og at han har en vilje. Og at han kan bede om ting, som han ikke lige kan se eller er i gang med: Tidligere på dagen begyndte han at græde, da kæresten skulle til og afsted: "R med i Spaaar". Eller han vil have de blå shorts i skabet på i stedet for bukserne. Eller prøver at charme mor til at komme med ud og lege i sandkassen, mens vi er indenfor.

Jeg nyder det så længe endnu, hvor han bare bruger det til at udtrykke ønsker. Det skal tids nok komme at han mener at det er ufravigelig krav.

No comments: