09 December 2011

...der er ikke længe til

Solen oplyser lige en smal stribe af haven og pilehytten, mens resten ligger i skygge. 5 min. senere væltede regnen ned igen. Meget underligt vejr.
Men det gør ikke ret meget med vejret, meget lidt faktisk: Vi juler inden døre. R er lige præcis gammel nok til at have fattet alt det der med julemanden og nisser og gaver, og synes at det hele er superfantastisk, magisk og tophyggeligt.
Jeg har syet denne julekalender til R, en postkasse (den er ca. ½ meter høj):

Den fungerer som en julesok, der kommer en ny ting i hver dag.

Da det nu er en postkasse, og da jeg desuden ikke er meget for 24 små ligegyldige gaver, så fandt jeg på en aktivitets-julekalender:
Ca. 15 af dagene af de 24 er der brev fra nissen. Nissen fortæller hvad vi skal lave sammen i dag, og har måske købt klippeklistre-materialer, lagt kagedej i køleskabet eller måske vedlagt billetter til noget spændende. Resten af dagene er der enten godter eller små postpakker med gaver i fra nissen.

Lommen med klap:

 Lommen har en et par cm bred kant, så der er god plads i den til små gaver:

Udenpå lommen er broderet hvornår den tømmes næste gang og der er en lille plasticlomme, hvor man kan sætte datoen for hver dag i.
For første gang siden jeg flyttede hjemmefra for 12 år siden, har vi købt juletræ. Og sådan et skal naturligvis have et juletræstæppe at stå på. Hør og bomuld/viscose.
Mønstret er fra et gammelt Bo Bedre juleidékatalog fra 70'erne (dengang Bo Bedre ikke var inspirationskatalog for de velbjergede, men et gør-det-selv-bolig-blad for alle dem, der nyligt var flyttet i parcelhus):

Og 1.akt af mit tæppeprojekt overstået: Strikning af 63 lapper på hver 25 x 25.
Jeg er nu gået igang med at strikke dem sammen til et dejligt lunt tæppe til at putte mig i med chokolade og the inden for rækkevidde, mens jeg læser havebøger og drømmer om sommer.




No comments: