30 December 2012

Opbevaringsløsninger

1. Ryd ud i dine ting
Tag en lille bitte smule ad gangen.
Smid 27 ting ud.
Ryd ud i 5 min. (og kun 5 min.) i dit værste rum hver dag.
Brug 15 minutter på at rydde op i et rum (sæt timer).

2. Alt har sin faste plads. Har det ikke en fast plads, må man finde eller lave en. Kan det ikke få en fast plads, skal det ud.
3. Det skal være praktisk og nemt at rydde af vejen, og helst i én arbejdsgang.

Som det kan ses, er mine løsninger ikke minimalistiske eller giver indtryk af, at jeg ingen ejendele har:

- Jeg kan godt lide kolonihavehygge stilen, så jeg vælger bevidst opbevaringsløsninger, som ikke er så minimalistiske.
- Mål er at have styr på mine ejendele: Faste overskuelige pladser og at det er nemt at holde orden. At jeg kun har ting, der er nødvendige, jeg bruger eller jeg holder af.
Og lukkede kasser, stål, glas, bare hvide vægge er ikke nødvendige for at opnå det mål.

Her er nogle af mine opbevaringsløsninger. Som sådan er det ikke noget særligt, men måske kan det medvirke som inspiration til at få kontrollen over tingene:

ENTRE
Når jeg kommer ind i huset, står kasserne til genbrugsting lige der, hvor jeg står med breve og aviser fra postkassen. I papirspanden med det, der skal ud med det samme, reklamer og kurverter. Så skaber det ikke bunker. Spanden med flasker (ved siden af) står også så den er nem at komme til.




De står i mit entremøbel (BILLY-reol). 
En kasse til mig, en kasse til R, en kasse til udendørsgrej (paraply, blæksprutte, reflekser) og en kasse til mine tørklæder. 
I træ"reolen" har jeg småting, som også er ting til at tage med ud af huset: Cykellygter, klippekort m.m.


KØKKEN
Denne skuffe er til ting, der hører til huskelister og tavle (plus fluesmækkeren, som altid er i vejen andre steder). Der har det med at snige sig andre ting ned i, men de bliver luget ud med hård hånd.


Et glas til skriveredskaber og saksen. Penne har det med at snige sig ud i hele huset om natten, men jeg smider dem tilbage i glasset, når jeg finder dem.


Ved siden af mit komfur har jeg denne dims. Der kommer kogebøger, jeg lige bruger, i og andre ting, der på den måde hører til. Den har det med at suge ting til sig fra køleskabsdøren, men det er jo ikke deres plads, så ud med dem.


I mine køkkenskabe har jeg bøtter fra IKEA. De hedder JÄMKA og koster noget med 20-30 kr. for 2 stk. Så jeg har købt nogle lidt efter lidt over et halvt års tid.



De ting, som ikke lige passer ned i en bøtte har jeg i en kasse. Så vælter de ikke så meget rundt i skabene.


"Kolonialskabet"
Øverst: Rengøringsmidler, sæbe m.m.
Nr. 2: Kasser med konserves.
Nr. 3: Viskestykker, kasse med ting på glas + guf og høje ting.


Nr. 4: Spisekammer. De ting, som der er for meget af, eller som er for store til at være i de blå bøtter. Kasse til de ikkeregulære ting, så de ikke vælter rundt.



STUE 
Masser af brevordnere til at organisere papir (hobby, strikkeopskrifter, interessant læsning). Jeg er rigtig slem til at lave papirbunker. På denne måde får jeg papirerne organiseret efter emne, og så er det også nemmere at rydde ud i dem.


Administration foregår her. Øverst en brevordner, hvor jeg lægger indkommende regninger, breve m.m. når de er taget hånd om. Så sætter jeg dem i mappe, når jeg har samlet en stak.
Nederst to kasser med tape, sakse, linealer, elefantsnot m.m.


Rs dimse-grej i stuen. Tegnehalløj i det hele rum og perlehalløj i det andet rum. Nemt at rydde op, han kan gøre det selv.


For nyligt fandt jeg mine gamle souvenirs i en kasse. Jeg overvejede at smide dem ud, rent kitch, men kom til at tænke på alle de gode minder, der knyttede sig til dem. Jeg gider på den anden side heller ikke have nips over det hele. Støvsamlere og så skal man være bange for at vælte noget. Så løsningen blev et lille fad, hvor jeg samlede det hele.
Det kan man også gøre med alle mulige samlinger af andre ting. Nemmere at gøre rent og de syner også af mere sådan samlet.


BRYGGERS
En af stjernerne i samlingen. Det er ANTONIUS og jeg har 4 kasser af 50 liter og 4 kasser af 17 liter. Det ultrasmarte her er at man sorterer allerede når man lægger tøjet til vask. På den måde eliminerer man arbejdsgangen med at sortere tøjet igen inden vask.
Jeg har lavet nogle skilte, jeg lige skal have lamineret inden de kommer op. Der står på, hvad der skal vaskes hvor og har billeder af tingene (eks. klude og viskestykker i 90 C vasken).

HOBBYHJØRNE
Mine skuffereoler fra Raaco (kan fås i byggemarkeder). De koster ikke ret meget. 54 x 2 små skuffer som alverdens smådimser kan være i. Jeg er SÅ! glad for at have fået dem. Smådimseri er helt ryddet fra huset. 
Reolen til venstre har jeg sy-ting i og i den til højre er alt huset resterende smådims. I den har jeg: tape, elastikker, bånd, batterier, fødselsdagslys, hæfteklammer, frimærker, blyantsstifter, filtdutter, overføringsmærker, brilleklude, navneskilte, papirklips, viskelædere, bogmærker, hængelåse osv. osv. osv.
Alt i hver sin lille skuffe med mærkat på 

SOVEVÆRELSE
Jeg går ikke ind for at rede sin seng. Så lægger man den varme dyne over husstøvmiderne, som rigtig kan hygge sig dernede. Men det ser heller ikke så ryddeligt ud med rodet sengetøj. Så hvad i stedet? Jeg har en gammel træstige i soveværelset, som jeg hænger min dyne op på. Den og madrassen bliver luftet og det ser ryddeligt ud.




















BADEVÆRELSE
En lille fletkurv, hvor mit og min søns nattøj kommer i. Nemt og enkelt at rydde af vejen og det befinder sig hvor man skal bruge det. Pointen er, som det alt det andet: En fast plads, der er logisk og nem at bruge.

1 comment:

Henriette said...

Super inspirerende -tak
Især er jeg vild med Antonius løsningen til vasketøj.

Godt nytår