08 June 2013

Yndlingsis

Jeg har længe haft lyst til at prøve at lave Rs yndlingsis selv, da det er Magnum Mandel, som jeg synes er en vel stor portion til en 4-årig.

- Vaniljeis. Jeg brugte min grundopskrift på parfait: http://saga-i-farver.blogspot.dk/2012/08/den-allernemmeste-og-allerbedste-is.html i min dejlige nye brugte ismaskine.
- Isen i pind-is-forme og i fryseren, så de var godt frosne.
- Smeltede noget mørk chokolade 70% og blandede mandelsplitter i.
- Kom chokoladeblandingen over isen med en ske (ville helst dyppe, men der var ikke nok. Må have udtænkt en smartere måde).
- Ind i fryseren igen et par minutter, til chokoladen var helt stivnet.

Og så gufle:
Den blev temmelig......rustik at se på, men ifølge R smagte den fantastisk - og bedre end dem man kan købe. Så er en mor glad ;).

Til min portion is lavede jeg en smule hindbærsauce. Det var simpelt:
30 g hindbær og ½-1 spsk sukker koges op i en gryde (= varm det op til det koger).
Jeg tilsatte en smule maizena, da det saftede en del, for at få konsistensen mere fast.
Rørte en smule vanilje i og lod saucen køle af, den kun var en anelse lun (så den ikke smeltede isen).

Og så guflede jeg også:




No comments: