30 September 2014

Kjole morfet en størrelse større

Jeg fandt engang denne kjole i 40'er stil i en genbrugsforretning. Fin men for lille. Her et billede til almen latterliggørelse ;).

Den lå i omsyningsbunken i en evighed, fordi jeg ikke helt kunne greje hvordan jeg omsyede den.
Men så ramte inspirationen endelig, og et par timer senere blev den nye kjole hængt i skabet.

Jeg klippede et stykke af midt på kjolen. ´
Det jeg havde klippet af, klippede jeg over i to dele og brugte som kiler i siderne. Så var overdelen gjort bredere. Jeg lod lynlåsen sidde som den var, så den sidder 3½ cm mod forstykket, men det kan ikke ses.
Da underdelen jo også blev bredere nedadtil, passede det med at underdelens nye overkant passede sammen med den nye overdel.

Så var det sådan set bare at sy delene sammen igen. Også foret for under- og overdel.

Den færdige kjole. Jeg er faktisk temmelig stolt af den, efter min mening kan man ikke se, at der er gjort noget ved den, den er bare blevet en størrelse større og en smule kortere.


In English:
Cute, but too small dress.
To fit into the dress, the zipper is not zipped and the skirt fabric is bunched up around my waist. And I do need to hold my hand there, or something would show.
- I cut at strip of fabric out from the dress: At the top of the skirt part and 9 cm (3½ inches) lower
(see blogpost HERE).
- I used the cut off pieces as gussets on the sides of the bodice (I left the zipper as is, so it is slightly to the front of the dress, but its not visible).
- Since the skirt got wider downwards, the new wider bodice and the 9 cm shorter skirt fit together. So all I had to do was to sew the to dress parts (and the lining) back together.
What I like best about this refashion is, that you cannot / can hardly see, that anything has been done to the dress, other than it fits now and is a bit shorter.

1 comment:

Anonymous said...

Excellent refashion and thanks so much for the inspiration!