09 November 2014

50'ernederdel til skaternederdel

Når en nederdel sprækker i sidesømmen, er det på tide at gøre noget ved den nederdel.
Det er heldigvis ikke fordi, jeg har taget på: Den har altid været for smal i taljen, og jeg har altid brugt den med lynlåsen 5 cm på klem. Men det glemte jeg så lige, og fik flået lidt rigeligt i nederdelen.

Før, med sprækket søm.

Jeg klippede det øverste stykke af. Nederdelen bliver jo bredere nedadtil, så der er den ekstra taljevidde. Jeg dekonstruerede nederdelen totalt: Klippede for- og bagstykker fra hinanden, pillede liningen ud og klippede lynlåsen af.

Og så samlede jeg den igen:
- Jeg tilpassede mønsterdelene til min størrelse.
- Jeg syede for og bagstykker sammen, lod en åbning være til lynlåsen.
- Jeg syede liningen i igen.
- Jeg lavede en enkel taljekant.

- Og så var der den der lynlås. Jeg havde klippet den af med stoffet omkring den. Ikke med nogen plan for det. Da jeg så skulle sy lynlåsen i igen, gik det op for mig, at jeg kunne sy den hele på, med det ekstra stof, overlap over lynlåsen og den der "knaphuls-stykke-stof", der sidder øverst, og som man knapper den lille knap fast i.
Og det virkede. Alle detaljerne bevaret med meget lidt arbejde.

Og nu ser den sådan ud.


 In English:
The waist on this skirt had always been too narrow, and when I accidentally ripped the side seam, I decided to do something about it.
I cut off the top part, deconstructed the skirt and built it again.
I had cut the zipper off with the fabric around it, the overlay and that little piece of fabric with a buttonhole at the top of zippers. When I was about to sew the zipper into the "new" skirt, I discovered that I could just sew the whole thing on again. Easy peasy and lots of details preservered


No comments: