02 November 2014

Små ærme-omsyninger

Jeg arvede et par chiffonbluser, og gjorde i det store og hele det samme ved alle tre: Lavede ærmerne mindre.

Jeg syntes at ærmerne på denne grønne bluse var for store. Jeg kortede dem af, og satte en ny elastik i løbegangen/sømmen.Og samlede lidt af blusens bredde bagpå med et matchende bånd.


Denne rosa bluse gjorde mig meget bred og firkantet, men jeg kunne godt lide stoffet og detaljerne.
Jeg kortede også her ærmerne af, og syede blonden fra nederst på ærmerne på den nye ærmekant. Jeg satte også her elastik i sømmen for at samle vidden på ærmerne.
Desuden fjernede jeg smocken i halskanten og lavede et par læg på ryggen til at samle den øgede vidde.
Til sidst lavede jeg et nye knaphul (i hånden) og vendte knappen om, da jeg havde bukket knapkanten om.


Jeg har mistet førbilledet på denne her. Kroppen var det samme, men ærmerne var store, brede og puffede og afsluttet med en bred manchet. Jeg druknede totalt i dem.
Så jeg klippede manchetterne af ærmerne, smalnede ærmerne og sømmede kanten.

 In English:
I didn't like the length of these sleeves. I shortened them and gatherede the width of the sleeve with an elastic in the hem.
Here I hortened the sleeves and sewed the lace from the bottom of the sleeves to the new sleeves edges. I also here gathered the width with elastic in the hem.
I also removed the smocking of the neckline and made pleats in the back. And I made a new button hole and relocated the button.
I like it tucked into a skirt.
I lost the before picture of this one, but it had big, wide, pouffy sleeves finished with a wide cuff. I felt that I was visually drowning in these sleeves. I cut of the cuffs, narrowed the sleeves and rehemmed them.

No comments: