16 March 2015

Kimonobluse af en gammel satinkjole - med tutorial

Denne kjole har jeg gerne ville omsy meget længe. Jeg kunne virkelig godt lide stoffet. Men kjolen fungerede ikke til mig, og alle mine ideer til hvordan jeg kunne gøre den bedre til mig, fungerede heller ikke.
Men endelig kom Idéen til mig: En kimonobluse. Ja da! Som sagt, så gjort.

Jeg startede med at fjerne bærestykket. Så havde jeg en nederdelsform at arbejde ud fra.

Jeg målte mig selv om bryst, talje og hofter og tegnede to (blå) streger efter det, som skulle være sidesømmene.
 Jeg prøvede også "blusen" på for at være sikker på, at det beregnede passede.
Du bemærker måske, at stykkerne ikke er symmetriske.
Det betyder ikke noget for blusen, og det retter vi til senere.

Så syede jeg langs de to linjer.


 Og klippede op 1,5 cm fra de syede linjer.

Når siderne så bliver trukket ud, man allerede begynde at se en bluseform.
Jeg syede skulderområderne/halsåbningen til, så den passede til mig.

Jeg klippede ærmerne til.

 Og prøvede blusen på, og syede og klippede den lidt mere til (x10).

Da den til sidst sat som den skulle, klippede jeg den op midtfor, og så sømmede jeg alle de rå kanter.

 Og så var den færdig.


In English:
I brought this second hand dress with me home, because I liked the fabric and the pattern of the fabric. But the dress didn't work for me. And all my attempts to refashion didn't work either.
But eventually I got the idea to remake it into a kimono shirt.

1. I removed the bodice. Then I had a skirt shape.
2. I sewed on top of the lines.
3. And cut outside the sewn lines.
4. Then I sewed the shoulder/neckline area to fit me.
5. I adjusted the sleeve shape.
6. And tried the shirt on, sewed, tried on, cut, sewed, tried on, cut, sewed......
7. When it eventually was just right, I cut it in the front and hemmed all edges.

Done!

No comments: