18 August 2015

Maxikjole til to nederdele

Maxikjole i viscose. Den klædte mig ikke rigtig, og jeg havde også mere brug for nederdele end kjoler.
Viscose (rayon) maxi dress. It didn't quite flatter me, and I needed skirts. And I loooove stripes.

Den var lang nok til at der var stof til to nederdele.
It was long enough for two skirts.

Jeg klippede lininger i et jerseystof med god hukommelse (92% bomuld, 8% elastan).
Jeg klippede strimler, der var 20% mindre end min talje. Hvis man bruger elastik er 10-15% mindre nok.
Overlockede dem sammen til rør.
I cut to waist bands in a jersey with 8% elastan.
I cut two bands 20% smaller than my waist. It you use elastics -10-15% is enough.

I overlocked the ends together to form a tube.
 Foldede dem på midten.
Folded in the middle.

Og satte fire nåle fordelt i kvarter rundt.
And placed four needles evenly spaced.


Og delte også nederdel 1's overkant i kvarter.
I did the same for the top of the skirt.

Og så nålede jeg de to dele sammen nål ved nål.
And pinned the two together needle to needle.
 

 Jeg overlockede nederdelen og liningen sammen. Vær omhyggelig med at få alle tre lag stof med.
I overlocked the skirt and the waistband together. Be careful to sew through all three layers of fabric.

Færdig. Man kunne godt kantstikke her, men min erfaring gjorde at jeg undlod det i det tynde viscosestof.
Done. You could top stitch, but in my experience it doesn't look good in thin viscose fabric.

Og så gjorde jeg præcis det samme med nederdel 2.
And then I did exactly the same with skirt number 2.

Nederdel 1 havde stadig sømmen fra den oprindelige kjole, så den od jeg bare være.
Nederdel 2's søm overlockede jeg med hvid tråd, men lod den ellers stå som den var.
Skirt 1 still had the hem from the dress, so I just left it.
Skirt 2: I overlocked the edge with white thread but otherwise left the edge raw.
Nederdel 1.
Skirt 1.

 Nederdel 2.
Skirt 2

No comments: