13 August 2015

Omsyning #4.6. Tasker: IKEA hack rygsæk

En grå taske fra IKEA, i Rodekassen. Jeg havde godt set den i butikken, men havde valgt den fra 1) pga. den besværlige lukning og 2) fordi den kun havde én strop (til rumpedasker eller crossbody). 
Men når den nu var nedsat med 60%, kunne jeg da godt fikse lidt på den.
A grey crossbody bag from IKEA. I liked it a lot, but it had a bothersome closure, and I had wanted it to be a backpack, so I didn't buy it. Until I found one in the As-is section missing its strap and on a 60% discount.

Jeg fandt desuden min gamle rygsæk frem, som jeg købte til 20 kr. (jep!) i Neye engang.
I decided to sacrifice my old 20 Dkr. backpack.
Fronts.

Den grå taske manglede sin enlige strop.
Backs.

Jeg klippede skulderstropperne af den sorte rygsæk.
Jeg syede karabinhager på i begge ender af begge skulderstropper.
I removed the shoulder straps from the black backpack.
I sewed carabiners to each end of both straps.
De to nederste karabinhager var nye. De to øverste kom fra denne taskes skulderstrop.

 Tasken havde allerede små stropper nederst, ved siden af de store, som karabinhagerne passede perfekt til.
At the bottom the back both had big and small loops, and the carabiners fit into the small ones.

Øverst syede jeg stropper på, der var lidt smallere end dem, der var i forvejen. Dels fordi de eksisterende var for brede til de øverste karabinhager og dels fordi jeg havde brug for at stropperne var vinkelret på tasken, så de passede til karabinhagerne.
Jeg valgte noget ret kraftigt bånd, som jeg ydermere lagde dobbelt. Og så syede jeg frem og tilbage og frem og tilbage og frem og tilbage, så jeg var sikker på at bånden ville blive siddende uanset hvor meget, der blev hevet i det.
At the top I sewed small loops made from thick ribbon onto the big loops. Both because the existing ones were too wide for my carabiners, but also because I needed the loops to be angled the opposite way.
I sewed back an forth about 20 times to make sure that the loops were securely attatched.





Så til forsiden.
Now the front.

Tasken havde en rigtig flot lukning. Den var bare vildt upraktisk, og tog en evighed at åbne og lukke. Så den pillede jeg af.
The crossbody that a very nice looking closure. It was just annnoyingly impractical. So I removed it.

Jeg lavede to små løkker af et stykke bånd fra taskens oprindelige lukning.
I made two small loop of a piece of ribbon from the original closure.

Desuden fandt jeg en passende karabinhage frem.
I found a nice looking, big carabiner.

Den ene løkke placerede jeg i forlængelse af det brede sorte bånd på forsiden af tasken.
I put one loop on the big ribbon on the front of the bag.

Den anden løkke brugte jeg til at sætte karabinhagen fast på taskeflappen
And I used the other one to attach the carabiner to the bag flap.

Til sidst, og kun for udseendets skyld, klippede jeg et stykke læder fra en gammel nederdel og syede det på taskeflappen for at give tasken et lidt mere rustikt udseende.
Lastly, and just for looks, I cut a piece of faux leather from an old skirt, making sure to include as many seams and details as possible (for a rustic look).

Færdig og klar til eventyr.
Done and ready for adventure.



No comments: