05 September 2015

To bh'er bliver til én (franken-bh)

Jeg havde en bh, som var meget slidt. Men jeg har en speciel bh-størrelse, og det betyder at jeg stort set aldrig kan finde billige bh'er, kun købe til fuld pris i dedikerede undertøjsbutikker. Så jeg er motiveret til at reparere mine bh'er.
I have a special bra size, and can never find cheap bras. So I was motivated to repair and refashion this bra

Vaskemaskinen havde forsøgt at spise bh'en.
The washing machine had tried to eat it.

Og stropperne var gået i stykker (øverst på billedet).
Jeg havde fået en top i gave (nederst på billedet), som ikke var god til mig. Den støttede slet ikke.
Så jeg besluttede mig til at kombinere de to og skabe noget nyt og bedre.
And the straps had disintegrated (at the top in the picture).
I had been given the top at the bottom. It didn't support enough.
So I decided to combine the two.

 Jeg startede med at samle resterne af bh-stropperne og zigzagge dem sammen, så godt det nu kunne lade sig gøre.
Så fjernede jeg indlæggene fra toppen.
I gathered the sad pieces of the bra straps and zigzagged them together.
I removed the padding from the top.


Jeg nålede toppen fast til bh'en.
I pinned the top to the bra.

Og syede toppen på bh'en alle de steder, jeg kunne komme til det. Det er én kort sætning, nemt at skrive, men det var pænt bøvlet, og tog lang tid. Det var dog ikke specielt svært.
And stitched the top to the bra. It was a bit of a hassle, and took a long time, but it wasn't too diffucult.

Jeg havde fået noget gratis hægte-og-malle-bånd fra en i en sygruppe, jeg er med i. Båndet brugte jeg til lukningen på toppen.
I used this for the closure for the top.

Desuden klippede jeg toppens stropper til, så de passede til bh'en og syede dem fast på stropperne. Jeg lod den justerbare del af bh-stropperne være, så den stadig var... justerbar.  
I cut the straps of the top to fit the bra and stitched the straps of the top to the straps of the bra. I left the adjustable part of the bra straps uncovered, so they would still be adjustable.
 

 Til sidst satte jeg noget af den rest stof, jeg havde klippet fra toppens stropper, på i midten af min nye bh-top. Bh'en havde nemlig også været lidt for lille, og dette gør at volumen holdes inde,.
Lastly I used the fabric, I had cut off the straps of the top, to cover the middle of the new bra top. The original bra was a bit too small, and this was the volume of the bust is contained better.

Ryggen.
Back.

Og åbnet. Toppen i sig selv var for elastisk til at kunne fungere som bh, så jeg beholdt bh-lukningen. Det er ikke klumpet og den sidder rigtig godt på den måde.
And open. The top in itself was too stretchy to work as a bra, så I kept the bra closure. Although there are two closures now, the fit is non-lumpy and it fits nicely.



No comments: