06 February 2017

Èn gang om ugen (og en kjole med kile i kontrastfarve)

Synes I at én gang om ugen lyder af lidt? Tjo måske, men det vil være betydelig mere end i de sidste par måneder, hvor jeg har haft så travlt, at jeg bare ikke havde energi og overskud til at hygge mig med den slags.
Men nu vil jeg altså redesigne og omsy igen. Jeg savner det helt vildt, og tager mig selv i at skæve længelsfuldt mod reolen med tøj til redesign. Det er mit kreative outlet og en god del af det, der giver mig glæde i hverdagen.
Så nu har jeg besluttet mig til at lave (mindst) ét redesign om ugen resten af 2017.
Do you think that once a weeks sound like not much? Well maybe, but it would be more than I have had the time and energy for in the last couple of monthes.
So I decided to make the deal with myself to make (at least) one refashion a week for the rest of 2017. I miss it so, and it is my main creative outlet, and that is good for me.


Jeg pinnede denne kjole på Pinterest i de første dage af 2016, og blev dybt forelsket. Den måtte jeg bare eftergøre.
I found this dress on Pinterest in the first days of 2016 and fell in love. I had t make something similar.
Fra: http://eslamoda.com/outfits-neon-que-necesitas-llevar-tu-proximo-evento-formal

Det tog så lidt tid at komme i gang..., men nu er den lavet! :-)
It took a year to get to it, but now it is made.
For 2½ pr siden omsyede jeg denne kjole fra en str. 36 til str. 38 (blogindlæg her ).
Den egnede sig godt til projektet. Den var nemlig i løbet af det sidste år blevet for lille i overvidden (mærkeligste vægtøgning nogensinde, mit talje og hoftemål er det samme. Skal man bare sige tak til kroppens underlige hormoner...)
2½ years ago I refashioned this dress from a size S to a size M. Now it was good for this project, since it had become too little in the bust.

Fra første omsyning.
Refashion no. 1

Jeg kunne jo ikke få den ned over brysterne mere, så her er et billede uden mig i.
Since I could get it on anymore, here is a picture of it before, without me.

Jeg klippede den op i ryggen.
I cut it up in the back.

Så klippede jeg en kile i en rest grøn bæk og bølge stof. Faktisk er kilen modsat af trådretningen, men det var den passende rest, jeg havde, og det gør ikke den store forskel i dette design.
The I cut a gusset (godet?) in a fitting green fabric remnant.

Så syede jeg kilen i kjolen. Det var nemmere end jeg havde troet. Og så lagde jeg kilen op, så den passede til sømmen.
I stitched it to the dress. It was easier than I had thought. And then I hemmed the gusset.

Jeg kunne havde lavet indsnit foran og ved brystet for at tilpasse til den nye pasform, men jeg valgte i  stedet at at lave kjolen med bindebånd i taljen (med løkker i siderne). 
I could have made darts in the front, but I instead opted for a fuller silhouet and ties in the waist.

Jeg kan også vælge at lade ryggen drapere over bindebåndet.
The upper back can also drape above the ties.
Og forfra ser kjolen sådan ud nu.
And from the front as it is now.

Helt fra begyndelsen.
And the whole transformation back from the beginning.

1 comment:

Queen Of Rods said...

Very well done! Pretty color combination :)