28 May 2018

Hvad er barfodssko? Hvad definerer en barfodssko?

"Barfodssko". Det lyder lidt som en indbygget modsætning ikk? Idéen er sko der i høj grad efterligner at gå med bare tæer, men som samtidig giver beskyttelse imod elementerne (kulde, væde, asfalt, klamheder). Desuden er de en mere socialt acceptabel måde at give sine fødder naturlige vilkår, end at gå barfodet overalt.
En på overfladen helt almindelig sko: Barfodsskoen Xero Lena Blue

Jeg er ikke sponsoreret eller på anden måde kompenseret i dette indlæg. Dette er udelukkende mine personlige meninger.

I kender sikkert de der sko med "tæer" i, Vibram Fivefingers. De er for mange, det første de tænker på som barfodssko. Men de er kun én måde at gøre det på.

Hvad er barfodssko?
Det er ikke "tæer", der gør fodtøj til til barfodssko, men derimod:
- Tynd og fleksibel sål, der gør at man tydeligt kan mærke underlaget.
- Helt flad sål uden nogen form for buer eller forhøjninger eller støtter.
- Ingen hævet hæl. Der er samme højde fortil og bagtil.
- Forenden af skoen er ikke løftet op, eller kun meget lidt.
- Plads nok til at forfoden og tæerne kan "splatte" ud, når man går, ligesom de gør når man går barfodet.
- Jo lettere, jo bedre.

Sådan kan man gøre med en barfodssko:

Jeg kunne godt lide konceptet bag Fivefingers, men de er altså lige specielle nok for mig, og så passer mine tæer heller ikke ind i dem.
Heldigvis findes der mange andre mærker og modeller, der ligner helt almindelige sko, støvler og sandaler, men som lever op til ovenstående specifikationer. Som f.eks Xero skoen i starten af indlægget.

Hvorfor barfodssko i stedet for barfodet?
Jeg kunne jo også gå helt barfodet. Men man havde ikke asfaltveje i palæolitisk tid, de er meget hårde for fødderne, og bliver ubehageligt varme om sommeren. Jeg tvivler på at jeg kan - jeg har i hvert fald ikke lyst - til at træne mig op til at være helt barfodet i koldt vejr.
Jeg har egentlig heller ikke lyst til dels at skille mig så meget ud, som det ville være at være barfodet hele tiden. Desuden ville det give mere hård hud, end jeg tænker jeg visuelt ville bryde mig om.
Så barfodssko er for mig et godt kompromis til moderne tid.

En umiddelbart almindelig træningssko. Når man ser nærmere efter, har den: Tynd sål (kun 2,5 mm), ingen pude under hælen, flad og bred sål med god plads til forfod og tæer og intet løft foran.
Sole Runner FX Trainer 3

Hvorfor overhovedet bruge barfodssko?
Jeg startede med at undersøge barfodssko fordi jeg havde ondt i fødderne. Jeg er hypermobil og mine fødder gav mig bare flere og flere problemer. Forfodsplatfodet, konstant øm svang, ligtorne, ondt i anklerne, ondt i knæene. Og uanset hvor meget støtte jeg havde i skoene, gjorde det ingen forskel.
Jeg har også hørt mange løbere fortælle, hvordan de er stoppet med at få skader, efter at de er begyndt at løbe i barfodssko.

Jeg talte med min osteopat/fysioterapeut om, at det for en hypermobil person generelt er enormt vigtigt at optræne musklerne til at "holde på" leddene.
Og så slog det mig - endelig - at det er da det samme for fødderne. De skal da også trænes, og det gøres de bedst ved at bruge dem naturligt.
Jeg spiser jo også allerede paleo (stenalderkost) og har gjort det i mange (nu 10)  år, ud fra en tankegang om at gøre det, som kroppen er beregnet til.
Jeg fik en håndfuld øvelser af osteopaten til at optræne musklerne i fødderne, og jeg begyndte at gå så meget som muligt i det fladeste, bredeste og tyndeste fodtøj, jeg havde. Men jeg ville gerne have endnu mere minimalistisk fodtøj.

Så søgte jeg ellers alt det info, jeg kunne finde for at lære mere om barfodssko. Jeg kommer til at skrive lidt om det fra tid til anden, såvel om de forskellige slags barfodssko, som jeg prøver. Jeg håber at I har lyst til at være med på rejsen :-) .


(Psst, jeg har bestilt disse vinterstøvler (her i sommer-forårsvarmen, fordi de var på tilbud). De er bare såååå smukke, og så er de barfods. Jeg skal nok skrive mere om dem, når de ankommer).

No comments: